سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تخمک گذاری بعد از سقط جنین چه وقت است؟

تأثیر سقط جنین بر چرخه قاعدگی

تخمک گذاری ممکن است دو هفته پس از سقط جنین رخ دهد. برای اکثر خانم ها، خونریزی ناشی از سقط جنین اولیه حدود یک هفته بعد برطرف می شود. در صورتی که سقط جنین در اواخر سه ماهه اول بارداری یا دوم رخ داده باشد، خونریزی بیشتر طول می کشد.

ممکن است تا 4 هفته لکه بینی مشاهده کنید. همانطور که خونریزی کاهش می یابد و سطح هورمون به حالت عادی باز می گردد، چرخه قاعدگی نیز ادامه خواهد یافت. در بسیاری از خانم ها پریودی طی 4 تا 6 هفته پس از سقط جنین باز می گردد. روز اول در چرخه باید از روز اول خونریزی پس از سقط جنین شمارش شود.

ممکن است چند چرخه طول بکشد تا پریودی شما قابل پیش بینی شود زیرا هورمونهای شما پس از سقط جنین شروع به تنظیم می کنند. اگر پریودی شما قبل از بارداری قابل پیش بینی نبود، احتمالا همچنان غیرقابل پیش بینی باقی می ماند.

یک پریودی نامنظم  باعث می شود ردیابی تخمک گذاری دشوارتر شود، اما ممکن است در طی چند چرخه اول بعد از سقط جنین دوباره باردار شوید. 

اما پاسخ خانم ریحانه مقدم، کارشناس مامایی و زنان، در مورد زمان تخمک گذاری بعد از سقط جنین: " تخمک گزاری بعد از سقط دقیقا مثل روال سیکل طبیعی خانم ها صورت میگیرد،دوهفته بعد از سقط تخمک گذاری صورت میگرد، ولی اگر خانمی لکه بینی و خونریزی بعد از سقط خود بیش از یک هفته طول کشید حتما باید بررسی شود ممکن مقداری جفت و جنین در رحم باقی مانده باشد که برای مادر خطرساز است.شش ماه بعد از سقط بهترین زمان برای اقدام یه بارداری است چرا چون در طول این شش ماه دلیل سقط  مادر مشخص شده است و درمان های مناسب مادر گرفته است و بارداری کم خطری خواهد داشت و همجنین بدن مادر به روال طبیعی خود بازگشته است و مادر بعد از شش ماه بارداری مطلوب تری خواهد داشت".

چه زمانی پس از سقط جنین می توانید باردار شوید؟

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند حداقل شش ماه پس از سقط جنین صبر کنید سپس باردار شوید. زیرا برخی تحقیقات نشان می دهد بارداری در عرض شش ماه پس از سقط جنین موجب افزایش احتمال موارد زیر می شود:

با این حال، کالج آمریکایی زنان و زایمان این انتظار را توصیه نمی کند. در واقع، بررسی جامع مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه آبردین نشان داد خانم هایی که در طول شش ماه پس از سقط جنین باردار می شوند موارد زیر را تجربه می کنند:

  •  کاهش خطر سقط جنین دیگر
  •  کاهش خطر زایمان زودرس 
  •  شانس بیشتر برای زایمان یک نوزاد زنده

آنها همچنین دریافتند بارداری در طی شش ماه اول پس از سقط جنین خطر موارد زیر را افزایش نمیدهد:

اگر می خواهید باردار شوید، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند حداقل یک دوره قاعدگی منتظر بمانید سپس برای بارداری اقدام کنید.

علائم تخمک گذاری پس از سقط جنین

نشانه های تخمک گذاری پس از سقط جنین همانند بارداری های دیگر است. برای تعیین زمان تخمک گذاری، به دنبال این سرنخ ها باشید:

  •  ترشحات شفاف و کشدار از واژن که شبیه به سفیده تخم مرغ است
  •  درد کمر در سمت راست یا چپ 
  •  افزایش جزئی دمای پایه بدن 

 تشخیص هورمون LH در کیت پیش بینی تخمک گذاری

LH تخمدان را تحریک می کند تا تخمک را آزاد کند. کیت پیش بینی کیت تخمک گذاری با میله هایی است که می توانید در ادرار فرو کنید تا ببینید تخمک گذاری نزدیک است یا خیر. طبق اداره غذا و دارو، وقتی این کیت ها به درستی استفاده می شوند، LH را 9 بار از 10 بار درست شناسایی می کنند.

دمای پایه بدن

  • برای اندازه گیری دمای پایه بدن، از یک دماسنج دیجیتال دهانی یا دماسنج پایه بدن استفاده کنید.
  • ابتدا دمای بدن را صبح اندازه گیری کنید؛ قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایید.
  • نمودار دمای روزانه خود را رسم کنید
  • تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که شاهد افزایش اندک دما، معمولا کمتر از  (0.3 ?) باشید.
  •  روزی که دمای بدن افزایش ناگهانی دارد روزی است که بیشترین باروری را دارید.

تخمک گذاری بعد از سقط جنین چه وقت است؟